Vanlige spørsmål

• Hva er en avansert Statist?
En avansert statist er en statist som har gjort mange jobber over lengre tid, og som oftest er vant til å lese mindre replikker.
• Hvordan blir jeg kontaktet når jeg får en jobb?
Du blir som oftest kontaktet via telefon når et filmselskap er interessert i deg. Av og til kan du også bli kontaktet via mail.
• Kan jeg registrere et dyr som statist?
Ja, du kan opprette en side for dine dyr. Legg de inn som rekvisitter og ikke som statist, fyll ut med informasjon og bilder. Å registrere dyr er helt gratis!
• Jeg blir utlogget hele tiden!
Hvis du er inaktiv i mer en 15 minutter blir du utlogget.
• Er alle filmselskap og annonsører seriøse?
Statist.no har vært aktive siden 1999. Vi har under denne tiden hjulpet 10.000-vis av mennesker med å finne jobber som statist, skuespillere, publikum mm. Vi har iløpet av denne tiden bare fått vite om et fåtall tilfeller der en statist har vært utsatt for et useriøst filmoppdrag. Kjenner du deg usikker på om en jobb er seriøs, les gjerne følgende informasjon.

• Finn ut hva filmselskap som tar kontakt med deg heter og hvem som ansvarer for statistene. Undersøk gjerne på nettet og les om selskapet. Sjekk at du finner info om selskapet på nettet.
• Be om å få et "vanlig" telefonnummer eller mobilnummer som du kan ringe. Se om du kan finne nummeret på Gulesidene eller Telefonkatalogen.no
• Bruk sunn fornuft! Innspillinger skjer normalt på dagtid mellom 9-18. Selvfølgelig kan en musikkvideo, film eller reklame også spilles inn på kveldstid. Hvis du vil, ta med deg en venn til innspillingen, det er skjelden et problem for noen.
• Be alltid om å få en bookingsbekreftelse på mail. Der skal det stå hvilket selskap som har booket deg, og som er ansvarlig for innspillingen, samt hvor du skal være, hvilke tider og hvilken kompensasjon du kommer til å få.
• Kjenner du deg usikker på noe, mail Statist.no så forsøker vi å sjekke ut annonsen og firmaet.
• Husk at det er firmaet som gir deg jobben, som er din arbeidsgiver. Statist.no har ikke ansvar for useriøse arbeidsgivere.


• Hvorfor får jeg ikke svar på mailen min?
Statist.no svarer på alle spørsmål vi mottar. Vanligvis så får du svar innen 48 timer, men i ferieperioder kan det ta litt lengre tid. Hvis du har sendt et spørsmål og ikke fått svar, så kan det være noen av grunnene:

Du har et spam filter i mailen din, så når vi sender et svar, så havner våre mail i søppelposten din.

Om du sender en vanlig mail kan vårt spam filter plassere dine mail i vår søppelpost.

HUSK at du IKKE kan svare på AUTOMATiSKE mail fra oss med svarsadressen: ei_svar@statist.no

Når du vil kontakte oss må du alltid hendvende deg via KONTAKT OSS menyen.
• Hvordan vet jeg hva som er mitt statistnummer?
I alle mail du får fra oss kan du se hva som er ditt statistnummer. Du ser også statistnummeret ditt når du logger inn. Om du klikker på GLEMT PASSORD lengst oppe i høyre hjørne på første side og oppgir email adressen din, så får du også vite statistnummeret ditt.
• Jeg har søkt jobb men ikke fått noe svar?
De fleste selskapene sender bare ut svar til statister som har fått jobb eller som skal komme på casting. Hvis du ikke får noe svar, så har du desverre ikke fått jobben.
• Jeg har vært medlem tidligere og vil aktivere meg igjen!
Hvis du vil bli medlem igjen, gjør slik:

1) Har du registrert deg med samme mail som du har idag, så kan du bestille innloggingsopplysninger på første side under "Glemt passord".

2) Hvis du har en ny epostadresse gjør slik:
Mail oss så mye informasjon som du husker.
Fornavn og etternavn som du brukte når du registrerte deg.
Statistnummer, brukernavn, alder

Bruk menyen "kontakt oss" og velg øvrige spørsmål.
• Kan hvem som helst bli statist?
Ja, alle kan bli statister. Oftest er det nettopp vanligheten som etterspørres. At du ser ut som folk flest; kort, høy, tjukk, tøff, snill o s v.
• Hvor gammel må man være for å bli statist?
Man kan være fra 1 dag til over 100 år.
Det trengs statister i alle aldre.
Hvis du ikke har fylt 18 år må du ha foresattes tillatelse for å registrere deg på Statist.no.
• Trenger man å ha noen teaterutdanning for å bli statist?
Nei, de fleste statister som får jobb har ingen utdanning. Men det kan være en fordel at du har noen form av teatererfaring f.eks spilt teater på skolen, vært med i en revy osv.
• Hvor ofte kan man jobbe som statist?
Statist.no hjelper hvert år tusenvis av statister med å få spennende statistjobber. Vi har over 1000 firmaer som søker etter statister hos oss. Statist.no er overlegent best i Norge på å levere statistjobber til sine medlemmer! Likevel er det dessverre ikke alle statister som får jobb. Hvem som får jobb, og hvem som ikke får, er vanskelig å si. Derfor vil vi gjerne gi deg noen tips som øker sjansen til å få flere jobber, både for deg som allerde har mange jobber, og til deg som enda ikke har kommet skikkelig i gang.

1) Vis gode fotografier av deg selv på siden din! Gå gjerne til en etablert fotograf. Husk å variere de tre bildene dine. Forslag til bilder: Nærbilde, helbilde, samt et bilde som skiller seg ut fra bilde nummer en og to. Husk at alle bildene helst ikke skal være studiobilder.

2) Glem ikke å lese "Aktuelle oppdrag" det er ofte "først til mølla" som gjelder.

3) Å registrere seg som tv-publikum og treffe andre statister kan gi verdifulle tips og innsikt i bransjen. Her får du også mulighet til å se hvordan en tv-innspilling foregår!

4) Mange av jobbene er ofte i de store byene, i Oslo, Trondheim og Bergen etc., så hvis du bor på andre steder og kan tenke deg å reise, så øker sjansen for at nettopp du blir hyret inn til oppdrag.
• Jeg vil bli skuespiller!
Det finnes statister som har blitt skuespillere. Men nesten alle skuespillere har en utdanning bak seg.
En god start er derfor å søke seg til utdaninger eller teaterselskaper.
• Jeg har ikke noe digitalt bilde av meg, hva skal jeg gjøre?
Registrer deg på Statist.no ved å følge instruksjonene. Spør noen av vennene dine om noen har et digitalt kamera. Hvis du ikke kan få hjelp av noen venner, så kontakt et fotostudio.

Husk at hvis du viser til profesjonelle bilder, så øker sjansen for at du kan få flere statistjobber!
• Trenger man å ha spesielle klær på seg når man er statist?
Produktionsselskapene informerer som oftest om det er noen spesielle klær som trengs. Det er alltid smart å ta med seg et ekstra ombytte. Unngå mønster med store blomster i mange farger, smårutetete og småstripete overdeler/bukser som kan "blø" i tv-ruten.
• Avslutt medlemskap
Hvis du ønsker å avslutte ditt medlemskap på statist.no så gå til:

Avslutt medlemskap.



• Tar dere imot praktikanter?
Nei, dessverre kan vi ikke ta imot praktikanter.
• Jeg skal på innspilling/har søkt jobb og har spørsmål!
Hvis du har spørsmål angående en jobb, så kan du ikke kontakte Statist.no. Vi har ikke informasjon om jobben. Du må henvende deg til selskapet som kontaktet deg. Har du søkt en jobb, men ikke fått noe svar, så har du ikke fått jobben.
• Jeg er booket til en jobb, men jeg kan ikke komme likevel.
Du må kontakte selskapet som tilbød deg jobben for å avbooke. Du kan ikke henvende deg til Statist.no
• Jeg har ikke vært innlogget på lenge..
Hvis du ikke har vært innlogget på lenge, og ikke vet om opplysningene dine fortsatt ligger inne hos oss i Statist.no, gjør på følgende måte: Gå til vår første side og velg "glemt passord". Da sendes innloggingsopplysningene til mailen din. Husker du ikke mailadressen din lengre, gå til "Kontakt oss" og velg "kan ikke logge inn".
• Koster det å være medlem?
Nei det er ingen kostnad for å være medlem. Ønsker du å søke på en jobb og sende inn din digitale CV, må du bli betalende "premium" medlem. Kostnaden av premium er 69 NOK i måneden. Perioden for abonnementet er seks måneder. Deretter fortsetter abonnementet ditt før du velger å avslutte. Ønsker du å avslutte et løpende abonnement må det gjøres minst fem dager før neste belastning. (Etter bindingstiden ). Kanselleringen må gjøres via et skjema på våre nettsider. Ved oppsigelse av betalt abonnement blir det alltid sendt en e-post for å bekrefte kanselleringen. Spar alltid denne e-posten.
• Avslutt betalingsabonnement/medlemskap
Hvis du ønsker å avslutte ditt betalingsabonnement, gjør følgende:

Om du bruker datamaskin: Logg inn på medlemskapet ditt, velg så "Endre opplysninger" / "Administrer medlemskap" og deretter ”Avslutt betalingsabonnement".

Om du bruker mobiltelefon/app: Logg inn på medlemskapet ditt, velg så "Mine innstillinger" / "Mine opplysninger" / "Administrer medlemskap" og deretter "Avslutt betalingsabonnement".

Når du har avsluttet ditt betalingsabonnement får du en mail som bekrefter din oppsigelse.

Hvis du ønsker å avslutte ditt medlemskap hos statist.no så gå til: Avslutt medlemskap.

Spørsmål om betaling

• Hvordan avslutte abonnementet?
Hvis du vil avbryte abonnementet ditt, gjør du følgende:

Abonnement med kort, på desktop
Logg inn og velg MINE SIDER MIN KONTO Avslutt abonnement.
Hvis du har en oppbevaringsperiode, vennligst kontakt oss.

Abbonent med kort, mobil / app
Logg inn og velg deretter MIN KONTO Avslutt abonnement.
Hvis du har en oppbevaringsperiode, vennligst kontakt oss.

Hvis du ikke finner menyen Avslutt abonnement, vennligst kontakt oss, og vi vil hjelpe deg med å avslutte abonnementet ditt.

MERK! Når du avslutter ditt medlemskap eller avslutter abonnementet ditt, bør du alltid motta en e-post fra oss med en bekreftelse. Hvis du ikke mottar en e-post, kontakt oss og vi vil hjelpe deg.
• Har betalt avgiften, men det står at den ikke er betalt?
Kortbetalinger blir registrerte omgående.
• Må man betale reisene selv?
Ja, oftest må du betale reisen selv. Det hender i enkelte tilfeller at filmselskapet betaler reisen din.
• Får påminnelse om betaling selv om avgiften er betalt
Om du har fått en påminnelse til tross for at du har betalt så kommer det av at det iblant rekker å gå ut automtiske påminnelser innen din betaling har blitt registrert. Du kan da bare kaste påminnelsen.
• Får man familierabatt?
Om dere er flere enn tre i en familie som vil registrere dere så er medlem nummer fire gratis. Dvs du må betala for tre istedet for fire. (Medlem nummer fire får samme antall måneder som det korteste abonnementet som familien har.) Gjør på denne måten: Betal som vanlig for tre av dere. Det fjerde medlemmets statistnummer mailer du til oss, så registrerer vi medlemskapet.

Gå til "kontakt oss" og velg øvrige spørsmål.
• Når bruker statiskompensasjonen å betales ut?
Det er ulike rutiner på ulike selskap. Iblant får du pengene i handen på innspillingsplassen alternativt utbetales pengere til kontoen din innen 1-3 uker etter innspillingen. Har du ikke fått kompensasjonen din skal du kontakte selskapet som har ansatt deg som statist.

• Jeg kan ikke betale med kortet mitt?
Vi aksepterer kortene Visa og MasterCard.
• Hvlken lønn får en statist?
Lønnen kan variere veldig mye, delvis kommer det an på om det er tv, kino eller reklameproduksjon samt hvor lang tid innspillingen tar. Samt hvor stor innsats du må gjøre. Om du har en replikk kan kompensasjonen bli høyere.

Normalt statisthonorar for TV produksjoner er 300:- til 1000:- Reklamefilm 500:- til 5000:-

Musikkvideoinnspillinger har iblant ingen kompensasjon i det hele tatt.
• Hvordan betaler jeg?
For å betale, logg inn og velg betaling.

BANK/KREDITTKORT

MEDLEMSAVGIFT:
69 kr per måned.
• Hva hender om jeg betaler senere enn 10 dager?
Det går bra å betale etter 10 dager. Du trenger ikke registrere deg på nytt om du er sen med betalingen. Glem ikke å oppgi statistnummer når du betaler.
• Når skjer lønnsutbetaling for en jobb?
Betaling bruker i visse fall skje direkte på innspillingsplassen ellers til en bankkonto. Det bruker å ta 1-4 uker innen du får utbetalingen.
• Medlemskap og bindingstid
Vil du avslutte medlemskapet ditt kan du gjøre det ved å logge inn og velge avslutt medlemskap. Bindingstiden er seks måneder. Om du ikke har penger på kortet ditt så forsøker vi å debitere kortet påfølgende dag. Vi forsøker siden i 30 dager. Finnes det fortsatt ikke penger, så vil det mailes en faktura til deg.
• Kan jeg betale med internetbank?
Nei dessverre ikke i Norge
Betal med kort.
• Automatisk fornyet abonnement
Et abonnement koster 69 kr per måned. Ditt abonnement fornyes automatisk hver måned og du trenger ikke tenke på betaling. Du kan avslutte abonnementet ditt når du vil etter bindingstiden på seks måneder. En stor fordel med et abonnement er at du automatisk kommer først i køen hver måned når filmselskapene gjør sine søk.
• Når jeg betaler, gjelder avgiften fra når jeg betaler?
Betaling gjelder fra den dagen vi får din betaling.

MEDLEMSAVGIFT:
69 kr per måned.

Tekniske spørsmål

• Hvorfor må jeg bekrefte e-postadressen?
For å få tilgang til en del av våre tjenester så kreves det at du bekrefter din e-postadresse. Du bekrefter din e-postadresse ved å klikke på linken i mailen du fikk da du ble medlem. Hvis du ikke lenger har den mailen, så kan du få tilsendt en ny her: Bestill ny verifiseringsmail.
• Hvorfor kan jeg ikke søke på alle jobber?
Jobbannonsene kan ha visse kriterier som må oppfylles for at du skal kunne søke jobben. Det kan for eksempel være:

Fylke: Du kan alltid søke jobber i det fylket du bor i. Du kan også legge til flere fylker som du er villig å reise til for å jobbe på siden "Endre mine opplysninger".

Alder: Du kan alltid søke på jobber som retter seg til medvirkende i din alder. Ser du yngre eller eldre ut en din faktiske alder, kan du opgi dette med parameteren "spillealder" som du finner på siden "Endre mine opplysninger".

Kjønn: Du kan kun søke til roller av ditt eget kjønn.
•Jeg har glemt passordet eller brukernavnet mitt?
Hvis du har glemt brukernavnet eller passordet ditt, klikk her, så sender vi en påminnelse via e-post.
• Jeg vil legge inn et nytt bilde! Hvordan gjør jeg det?
Logg inn og velg "Endre opplysningene dine"

Trykk på knappen "Bla" eller "Browse" under "Velg og spare bilde" og velg et bilde som du har på dataen din.

Glem ikke å trykke på "Spar bilde 1" "Spar bilde 2" osv. etter hver gang du har valgt et nytt bilde.

Husk at bildet skal være i JPEG-format og gjerne 400pixler(bildepunkter)høy. Gjør helst ikke om formatet på bildet, la det være samme forhold mellom høyde og bredde som fra starten.
• Hvordan fjerner jeg et bilde?
Logg inn på din side og velg "Endre opplysningene dine". Av of til kan nettleseren din fortsatt vise et gammelt bilde, selv om du har lagret et nytt. Det er fordi at dataen "Cacher" bilder i minnet. Det nye bildet synes etter noen dager, hvis du ikke går inn og tømmer cache-minnet.
• Jeg bruker Hotmail, Gmail, Live mail, Yahoo - har ikke mottatt noe registreringsmail.
Alle store e-postlevrandører (Hotmail, Yahoo, Gmail m.fl.) bruker spam-filter for å fjerne uønsket søppelpost. Disse filtrene kan av og til også fjerne e-poster fra vanlige webtjenester.

Registreringsmailen som du trenger for å bekrefte din e-post adresse på Statist.no har antageligvis blitt filtrert bort av e-postleverandøren din.

For å løse problemet logger du inn på e-posten din, og følger instruksjonene som hører sammen med din leverandør.

Bestill ny maill
• Hvorfor blir jeg logget ut?
På statist.no blir du automatisk utlogget etter at du har vært inaktiv i 15 minutter regnet fra siste gangen du klikket på "lagre".
• Hvorfor blir bildet uskarpt?
Hvis du lagrer et bilde og det blir uskarpt, tenk gjennom følgende: Bildet skal helst ha samme høyde- og breddeforhold som et vanlig fotografi. Dvs. At hvis du lagrer et bilde som er like høyt som det er bredt, så kan det av og til bli seende uskarpt ut når du laster det opp. Tar du et bilde med et digitalkamera og ikke endrer størrelsen, så får bildet en god kvalitet. Noen bilder tatt med mobilkameraer, spesielt eldre modeller, kan ofte bli uskarpe fordi bildeoppløsningen ikke er høy nok. Bildet skal alltid være i JPEG-format, og helst over 600 pixler (bildepunkter).
• Jeg vil lagre/se en videofilm!
Hvis du vil lagre en filmsnutt, så funker de fleste formatene. Max 100 mb stor. Å bruke en Quicktimeleser vil være det beste alternativet for å se filmen . Husk at det kan ta flere minutter å laste opp en film.
• Det går ikke å registrere seg.
Hvis du ikke klarer å registrere deg på Statist.no så vent en stund og prøv igjen. Det kan komme av en midlertidig feil hos Statist.no, eller en feil hos internettleverandøren din. Hvis du har mulighet test følgende:

1. Prøv å registrere deg i en annen nettleser. Bruker du F.eks. Firefox prøv Explorer.

2. Har du mulighet, prøv en annen datamaskin.

• Jeg vil bytte passord eller brukernavn.
For å endre passordet ditt, gjør følgende:
1. Logg inn.
2. Åpne menyen øverst til høyre og velg "Min profil".
3. Klikk på "Andre instillinger".
4. Klikk på "Endre password".

Man kan ikke endre brukernavn.

Kan ikke logge inn

• Jeg har byttet mailadresse og husker ikke passordet eller/og brukernavnet mitt.
Gå til menyen "Kontakt oss" og velg "kan ikke logge inn".

Anngi så mange opplysninger som mulig
1. Din gamle mailadresse
2. Din nye mailadresse
3. Medlemsnummer
4. For- og etternavn
5. Brukernavn